Tootegrupid

Eduka mängu retsept: Wingspan (Tiivulised)

17.05.2021

 

Kuidas mõõta lauamängu edukust?

Müügi järgi? Saadud auhindade järgi? Soovituste järgi?

Mõõdupuid on erinevaid. Nende taga on aga midagi palju olulisemat, mida pole võimalik lihtsalt ja objektiivselt kirjeldada ega mõõta. See on eeldus saada meelelahutus- ja kultuurinähtuseks, mis ületab valdkonna ja žanri piire.

Lauamängu „Wingspan“ (eesti keeles „Tiivulised”) auhindadest ja müügitulemustest võiks kirjutada pikalt. Paari aastaga on see imetabase kujundusega peremäng lindudest noppinud kõige hõrgumaid vilju. Tuhandete inimeste hinnangute põhjal BoardGameGeeki lauamängude andmebaasis (sarnaneb andmebaasidega IMDB ja Goodreads) paigutub „Wingspan“ kõigi aegade parimate mängude edetabelis 20. kohale ning peremängude edetabelis esimesele kohale. Olgu öeldud, et selles nimekirjas on üle 100 000 mängu. „Wingspan“ on pärjatud näiteks auhindadega Spiel des Jahres, Ludo, Golden Geek ja Deutcher Spiele Preis. Lauamänguturu mõistes on need maailmameistritiitlid või olümpiavõidud, Oscari kujukesed või Eurovisiooni võidukarikad. Mängu väljaandja avalikustas hiljuti, et 2020. aastal müüdi „Wingspani“ ligi 850 000 eksemplari ja et mäng on jõudnud Amazoni edetabelis oma kategoorias 20 parima hulka. See saavutus on eriline, sest teised sarnase asetusega mängud on olnud turul 20 aastat ja neid nimetatakse „kaasaegseks klassikaks“. „Wingspan“ jõudis edetabelisse vähem kui kahe aastaga ja sellest on juba tehtud arvutiversioon, müüdud on sadu tuhandeid mängulaiendeid ning mängul on tuhandeid jälgijaid sotsiaalvõrgustikes.

See kõik ei oleks nii märkimisväärne, kui „Wingspani“ saadaks edu vaid koduriigis. Ühes maailma suurima tellijate arvuga ajalehes ära märkimisega kaasneb siiski palju suurem tähelepanu. „Wingspan“ on kõneaineks mujalgi kui innukaimate lauamängurite ja harrastusmängijate seas, mängu loojatest huvituvad teisedki peale spetsiaalsete Youtube’i kanalite ja nende jälgijate. Ei tule kaua otsida, et leida mängu kajastavaid artikleid väljaannetest nagu Slate, Nature, The Wall Street Journal või The New York Times. Ma ei nimeta teadlikult paljusid väiksemaid väljaandeid, kuigi nende tähtsus ja mõju väljaspool lauamängude maailma on sama suur.

Lauamäng Wingspan / Tiivulised

Mis paneb taoliste väljaannete toimetajaid avaldama üksikasjalikke artikleid selle mängu kohta? On selleks valitud teema, kunstiline kujundus, mängu lihtsus ja õppimise kiirus või võimalus mängida kahe mängijaga, mis on eriti oluline praeguse pandeemia ajal? Kõik loetletud omadused on olulised ja kõigist neist võiks kirjutada pikalt, kuid oluline on miski muu.

„Wingspan“ on aken imelisse, häälekasse, värvikasse, elavasse ja sagivasse lindude maailma. See ei ole pilt, jäljendus ega koopia, mis on iseloomulik teistele temaatilistele lauamängudele. Mängu sisuks ei ole ka vaid arvud, faktid ja statistika, nagu enamikul entsüklopeedilistel lauamängudel. „Wingspan“ tekitab imetlust ja uudishimu ning kutsub tuhisema läbi sinise taeva koos suure hulga väga erinevate tiivuliste olenditega. Aken, millel saab põnevusega jälgida linde, avaneb ja te saate astuda lindude kuningriiki.

„Wingspan“ on tõesti mäng lindudest. Ligi 200 erinevat sulelist erinevate võimete ja omadustega on kokku väga suur kaardipakk. Imeline kaardipakk. Lehekülje audubon.com autorite sõnul innustas mäng neid uurima lindude kuningriiki, ostma raamatuid, valmistama linnusöögimaju ning õppima tundma haruldasi liike oma teel. „Wingspan“ ärgitas inimesi pühendama osa oma elust lindudele: internetist võib leida lugusid neist, kes soetasid endale kõik linnuvaatluseks vajalikud vahendid, neist, kes läksid õppima bioloogiat, neist, kes hakkasid arendama lindude ja linnulaulu tuvastamise äppe, ning mäng on leidnud kasutust isegi erilistel hetkedel.

Lehekülje nature.com sõnutsi paneb mäng proovile ja on ka kõikehõlmav bioloogiatund. Mängija saab luua isikliku, erilise, elava ja hääleka maailma. Samal ajal võimaldab mäng hulgaliselt erinevaid strateegilisi ja taktikalisi valikuid, erinevaid teid võiduni. Mäng seob oskuslikult kokku uued teadmised, meelelahutuse ja võistlusmomendi, mille vahelised piirid on peaaegu märkamatud.

Lauamäng Wingspan / Tiivulised

Lauamäng „Wingspan“ näitab selgelt, kuidas menukas lauamäng võib mõjutada inimeste elu, ja seda mitte vaid tunni või kahe jooksul, mille veedame mängides, või ühe või kahe mängu jooksul, mida vahel hiljem mäletame ja vahel mitte. Mängu kujundaja Elizabeth Hargrave pühendas mängule palju tunde ja tegi tõsist tööd. Ta analüüsis läbi suure hulga andmeid lindude, nende tunnuste ja elu kohta. Mängu autor sidus need teadmised parimat ja tõhusaimat mänguvalemit otsides oskuslikult mänguteooriaga. Mulje, leidlikkus, lugu, proovilepanek, suhtlus, avastus, väljendus ja esitlus on kujundaja mantra, mille iga sõna on väga oluline. Sama oluline on mängu välise külje taha peidetud matemaatika, mis hoiab mängumootorit töös. Esmalt puutute mängijana kokku mulje ja leidlikkusega, kutselise kunstniku käsitsi joonistatud illustratsioonidega, kujundusega, mis ületab kõik standardid. Alles seejärel sukeldute mängumaailma, mis ei jäljenda, vaid kutsub tutvuma ja huvituma. Lõpuks saate ennast väljendada ja panna end koos sõpradega proovile võrdses ja põnevas, hoolikat kaalutlemist nõudvas võistluses.

Kuidas mõõta lauamängu edukust? Ilmselt ei ole olemas sellist mõõdupuud ega ole võimalik tuletada sellist valemit. Vähesed inimesed uskusid, et mäng lindudest võiks saada tunnustust ja hõivata edetabelite esikohti. Vähemalt mitte valdkonnas, mida valitsevad mereröövlid, zombid, lohed, vampiirid, kosmoselaevad ja ägedad lahingud. Paistab siiski, et see valdkond osutus „Wingspan“ jaoks liiga kitsaks ja tiivad kannavad selle mängu palju kaugemale.

 

Lauamäng „Wingspan“ inglise keelse versiooni leiad siit.

Eestikeelse versiooni „Tiivulised” saab ettetellida siit.