Jäta vahele
20 aastat mängurõõmu: Brain Games tuuritas lauamängudega mööda Eestit

20 aastat mängurõõmu: Brain Games tuuritas lauamängudega mööda Eestit

Lauamängud on meie jaoks palju enamat kui lihtsalt meelelahutus – need toovad inimesi kokku, loovad unustamatuid hetki sõprade ja perega ning pakuvad võimalust veeta kvaliteetaega üheskoos. Meie soov on muuta lauamängud üheks armastatuimaks hobiks!

Tänavu tähistas Brain Games oma 20. juubelit ning otsustasime selle tähtsa sündmuse puhul anda kogukonnale midagi erilist tagasi. Alustasime juubelituuri, et viia lauamängude rõõm üle Eesti, eriti just noorteni. Tuuri eesmärk oli populariseerida ja tutvustada erinevaid lauamänge paikades, kuhu me igapäevaselt ei satu, ning pakkuda mängurõõmu neile, kel pole tavaliselt võimalust meie tegevustes osaleda. Juubelituur kestis augustist novembrini alguseni, kokku külastasime 9 kohta erinevates Eesti maakondades.

Keskendusime eelkõige noortekeskustele, koolidele ja raamatukogudele, kus saime inspireerida noori ja kohalikke kogukondi mängude kaudu uusi seiklusi avastama. Järgnevas postituses jagame muljeid ja ülevaadet paikadest, mida külastasime, ning toome esile kõik ägeda, mis koostöös nende kogukondadega korda saatsime.

Brain Games X Ida-Viru noored #lauamängudelahing

Tuur sai avapaugu augustis Toilas vabaõhusündmusena, mis tõi kokku Ida-Virumaa lauamängusõbrad. Ühel hetkel oli korraga mängurõõmu kogemas enam kui 50 noort Kiviõlist Narva-Jõesuuni.

Sündmus algas hetkese kaosega, sest ootus, et osalejad päeva peale end osalema hajutavad, läks vett vedama - kõik tulid korraga ja neid oli lausa 70 noort. Samas oli see positiivne kaos, sest see melu, mis massiga kaasa tuli, oli võimas ja äge.

Toila Valla noorsootööjuhi tagasiside: “Lauamängude mängimine on suurepärane võimalus, kuidas soodustada erineva keele- ja kultuuriruumiga noorte sotsialiseerumist ning koostegutsemise sünergiat. Need emotsioonid, sumisevad mängupesad ning innustavad mängujuhid - aitäh Brain Games, et aitate Toila valla ja Ida-Virumaa noori sütitada lauamängude mängimise kirega.”

Toila valla noored võtsid lauamängupäeva inspiratsiooniks ning on lähiajal viimas ellu projekti “Lauamängude prototüüpimise labor noortele", mille eesmärk on läbi õppekogemuslike kohtumiste toetada 12-17 aastaste noorte teadmiste ja oskuste kasvu, arendada loovust ja enesekindlust ning anda praktilised tööriistad, mille tulemusel valmistada lauamängu(de) prototüüp(id). 


Juba kolm päeva hiljem suundusime Raplamaale Juuru kogukonnapäevale – pika traditsiooniga sündmusele, mis sai alguse 2009. aastal. Suve lõpus toimuv üritus ühendab kogukonda ning on kujunenud suursündmuseks, kus osalevad kõik piirkonna asutused ja elanikud. Sel aastal võttis üritusest osa umbes 400 inimest nii lähedalt kui kaugemalt, kuid kõik olid omal moel kogukonnaga seotud.

Juuru kogukonnapäeva eestvedaja: “Mul on ülimalt hea meel et Brain Games meile otsustas külla tulla. Noorsootöötajana süstin noortesse huvi mängude vastu, sest pole ju paremat igavuse peletajat kui üks lahe lauamäng”. Brain Games’i tuurist sai kasu ka Juuru Noortekeskus, mille mängukogu täienes mitmete põnevate lauamängudega.

Septembri alguses suundusime Antsla Gümnaasiumisse, et korraldada üks vahva lauamänguhommik kooliõpilastele. Õpitoas osalesid 7. klassi õpilased, kellele tutvustati erinevaid lauamänge eesmärgiga, et nad saaksid omakorda õpetada neid noorematele koolikaaslastele. Selleks olid sõlmitud kokkulepped 4. klasside õpilastega, kuhu mõned 7. klassi õpilased läksid mänge edasi õpetama.

Lisaks jätkasid 7. klassi T.O.R.E. liikmed uute lauamängude tutvustamist oma koosviibimistel. Lauamängudel on koolis alati olnud oluline roll, olles populaarne tegevus klassiõhtutel ja pakkudes pikemaid tegevusvõimalusi nii minifirmade loomisel kui loovtööde kavandamisel.

7. Klassi klassijuhataja: “Teie ürituse mõju oli kohe järgnevatel päevadel näha. Õpilased küsisid, et kuhu meie klassist Uno kaardid on jäänud (olin need kevadel kolimise käigus tagasi koju viinud). Lisaks päev peale üritust nägin ka poisse vahetunnis mängimas The Mind mängu.  Suurepärane idee ja teostus Brain Gamesi poolt.”

    Lõuna-Eestis jätkasime Tõrva noortekeskuseses, kus toimus “LAUAMÄNGUKAS”. Ürituse põhifookus oli tuua kogukond kokku ja jagada lauamängude mängimise võlu. Seekord osalesid peamiselt nooremad lapsed vanuses 8–11 aastat.

    Osalejad olid aktiivsed ja uudishimulikud õppijad, kes avastasid uusi ning põnevaid lauamänge, mida nad varem polnud näinud. Lisaks korraldasime KLASK-mängu miniturniiri, mis pakkus elevust ja toredat võistlusmomenti.

    Tõrva noortekeskuse noorsootöötaja: “Lauamängud aitavad kindlasti lähendada meie kogukonda. Kindlasti soovime tulevikus päris oma mängu valmis saada (mida saame ise teistele õpetada) ning see vahva üritus andis noortele läbi erinevate mängude mängimise palju ideid. Lisaks on noorte seas väga populaarseks osutunud lauamänguÖÖd.”

     

    Kui Ida-Virumaal sai käidud, siis ei saa üle ega ümber ka Lääne-Virumaast. Haljala kooli 3-7. klassi õpilased ootasid juba põnevil meid külla ja seda oli näha, kui üritusel osales üle 100 õpilase. 

    Koolijuhi tagasiside: “Noortel oli asjalikku tegevust nii tundide kui ka vahetundide ajal. Kohal olnud õpetajad ütlesid, et pole ammu lapsi nii südamest naermas kuulnud. Paigutame mängud laudadele nii, et noored veedaksid vahetunni pigem mängides kui telefonis istudes.” Kingitud mängud võetakse raamatukogus arvele ning need on kogukonnale ning kooliõpilastele vabalt kättesaadavad." 

     

    Kesk-Eestis külastasime Käru raamatukogu, kus meil oli au olla Lauamängude laupäevakute 3. hooaja avamisel tutvustamas uusi ja ägedaid lauamänge. Laupäevakul võtsid eelkõige osa pered, vanemad ja vanavanemad koos oma lastega.

     

    Käru raamatukoguhoidja: ”Jäime üritusega väga rahule ja hindame sellist lauamängu üritust kõrgelt, kuna väikeses kogukonnas sellist üritust, kus lapsed ja täiskasvanud mängivad koos, konkurents puudub. Ka edaspidi jätkuvad 1 kord kuus lauamängu üritused Käru raamatukogus, kus kindlasti kasutame ka Brain Games mänge.Täname Teid Käru kogukonna nimel, et tegite meie lauamängurite päeva eriliseks.”


    Kätte jõudis oktoober ja võtsime suuna taas Lõuna-Eesti poole, kus
    Kanepi Seltsimajas oli võimalus veeta üks vahva päev koos sõprade või perega lauamängude seltsis. Meil oli hea meel näha inimesi mängimas ka strateegilisemaid mänge nagu Akropolis ja Metsas. 

    Mängida sai nii uusi kui ka varasemast tuttavaid lauamänge. Noorema vanusegrupi seas oli kõige populaarsem mäng Dixit ja vanema vanusegrupi seas tekitasid põnevust esimest korda mängitavad Akropolis ja Metsas. Osalejaid oli umbes 30-40, käis nii perekondi kui ka sõprusgruppe. Lauamängud on Kanepi noortekeskuses populaarsed olnud juba pikka aega. 

    Edaspidi plaanivad noorsootöötajad korraldada uuel aastal vähemalt kord kuus lauamänguõhtuid noortekeskuses, kuhu on oodatud kõik kogukonnaliikmed. See pakub suurepärast võimalust täiskasvanutele tutvuda kohaliku noortekeskusega ning loob ühisruumi, kus veeta aega koos pere ja sõpradega, nautides põnevaid lauamänge.

    Noorsootöötaja tagasiside: “Tore oli üritusel näha perekondi ja sõprusgruppe, kes otsustasid laupäeva veeta üksteise seltsis koos lauamängudega. Meie jäime üritusega väga rahule- nii osaluse poolega kui ka väga toredate mängujuhtidega. Oli näha, et lauamängud panevad neil silma särama ning seeläbi suutsid ka teisi nakatada. “


    Nädal hiljem külastasime Tartu Mänguasjamuuseumi mängupäeva, mis algas muuseumi ekspositsioonis, kus muuseumi teadur Helena Grauberg heitis valgust lauamängude algusaegadele ja tutvustas mänge väga vanast ajast ja lähiminevikust. Kas Sina teadsid, et esimesed lauamängud olid olemas juba 5000 aastat tagasi? Nii vana leid on pärit Egiptusest.

    Pärast ajalooliste teadmiste ammutamist suunduti Teatri Koju, et ise lauamängudes kätt ja õnne proovida. Kõige rohkem elevust tekitas laste seas mäng Yummy Yummy Monster Tummy, suurematele külastajatele pakkus põnevust Team3.  Lisaks oli lastel võimalus ise nokitseda filmi kallal ning teha valmis lauamänguteemaline film.  Stop Motion Studio äpiga valmisid neli erinäolist animafilmi, kus peamisteks tegelasteks ja rekvisiitideks olid lauamängude nupud ja muud elemendid. Noored režissöörid said oma loomingulisust väljendada ka taustade loomisel, joonistades iga võtteplatsi ise. Tulemuseks olid mitmekülgsed ja fantaasiarikkad lühifilmid, mis tõid lauamängud uues võtmes ellu.

    Edaspidi toimuvad Teatri Kodu initsiatiivil igal teisel teisipäeval lauamänguõhtud, kuhu on oodatud kõik huvilised. 

    Tartu Mänguasjamuuseumi haridusprogrammide kuraator: “Lauamängud ei lahuta lihtsalt meelt, vaid pakuvad võimalust veeta perega koos kvaliteetaega, luua oma pere traditsiooni, arendada oskusi, mida koolipingis ei saa või saab vähem arendada (strateegiline mõtlemine, koostöö, planeerimine, argumenteerimine) ning loomulikult annavad võimaluse luua uusi sõprussidemeid või tuua argipäeva õhtul töömõtetest välja.”

    Kus mujal lõpetada oma tuur, kui kõige kaugemas paigas! Novembri alguses suundusime Hiiumaale, kus meid ootasid külaliseks Kärdla Kooli 7.–9. klassi õpilased. Kõigil õpilastel oli võimalus ühe õppetunni jooksul proovida erinevaid lauamänge.

    Mis võiks olla parem viis õppimiseks kui mängides? Lauamängudesse on peidetud oskuslikult mitmesuguseid arendavaid ja õpetlikke elemente, mis muudavad õppimise lõbusaks, kaasahaaravaks ja tõhusaks.

    Kärdla Kooli arendusjuht: “Kärdla Koolile oli tegu kindlasti väärtusliku sündmusega ning oleme väga tänulikud selle võimaluse eest mängujuhte ja Brain Gamesi mänge meie majas vastu võtta. Usun, et nii mõnigi õpilane leiab Hiiumaalt mandrile sattudes edaspidi tee Brain Gamesi poodi või tegevustesse. Lauamängutöötuba tekitas juba mõningaid mõtteid, milliste ainetundide/teemade juures sobiks lauamänge kasutada (näiteks Team3 suhtlemisoskuste ja eneseväljenduse teemadega seoses inimeseõpetuses).”

     

    Meil on suur rõõm tõdeda, et leiame tee tagasi Hiiumaale juba 2025. aastal. Seekord korraldame töötoad õpetajatele, et anda neile võimalus õppida, kuidas lauamänge oma ainetundides rakendada. Nii saavad ka õpetajad kasutada mängulist õpetamisviisi, mis muudab õppimise õpilaste jaoks veelgi haaravamaks ja efektiivsemaks.

    Suur tänu kõigile, kes tuuril osalesid, ning ka kõigile kaaskorraldajatele, kelle panus tegi selle võimalikuks!

    Eelmine 2024 UUED MÄNGUD
    Järgmine 10 vahvat mängu päkapikusussi sisse

    Viimane kommentaar

    Kommentaar vajab administraatori kinnitust enne avalikustamist.

    * Kohustuslik väli