Tootegrupid

Kuidas on Kickstarter muutnud lauamängumaailma?

27.01.2022

Ühisrahastusplatvormi Kickstarter kümnendal sünnipäeval rõõmustasid selle juhid saavutatu üle. Nende loodud platvorm on tuntud ja hinnatud ning on aastate jooksul olulisel määral mõjutanud tuhandete loojate ja miljonite nende tööst kasu saanud inimeste elusid. Selles artiklis räägime Kickstarterist lähemalt ja vaatleme põgusalt selle mõju ja olulisust lauamängumaailmale. Alustame aga veidi kaugemalt.

Otsides veebist infot Kickstarteri kohta, leiab kõige sagedamini selgituse, et tegemist on veebipõhise ühisrahastusplatvormiga. Sellest üldiselt piisab platvormi põhiolemuse ja –mõtte kirjeldamiseks: sul on põnev idee, sa registreerid selle Kickstarteri platvormil, esitled seda ülemaailmsele avalikkusele, veenad piisaval hulgal inimesi oma projektiga liituma ja kogud kokku vajaliku rahasumma. Tavaliselt saavad idee toetajad tänutäheks valminud toote. Kõik on õnnelikud ja rahul ning maailm ühe kvaliteetse toote võrra rikkam.

Peagi leiate Kickstarterist BRAIN GAMESi uue lauamängu „IRON FOREST“, mis viib nipsumängud uutesse kõrgustesse!

Esmapilgul meenutab Kickstarteri platvorm eeltellimissüsteemi: tarbija leiab meelepärase idee, uuenduse või toote, maksab autori küsitud rahasumma ja kui tellitu on valmis, saab selle omanikuks. Lähemal vaatlusel selgub siiski, et platvorm pakub enamat.

Selles veendumiseks piisab, kui platvormil ringi uudistada – tunnete peagi nagu oleksite imetlus- ja imestusväärsel ideede ja loominguliste uuenduste näitusel. Meile näiteks jäid silma kuusnurksed seinale kinnitatavad nutika isekastmissüsteemiga istutuspotid, mis mitmekesi kokku paigutatuna sarnanevad meekärjega. Toode on maitsekalt kujundatud ja pilkupüüdev ning üsna pea avastad end neid mõttes paigutamas oma töötoa seinale ning endamisi arutlemas, kui tänulikud oleksid selliste pottide eest su armastatud taimed. Nutika istutuspoti ideesse on juba uskunud pea tuhat inimest ning idee autorite küsitud kümne tuhande naela asemel on kokku kogutud üle kümne korra suurem rahasumma.

See pole üllatav, kui vaadata nende Kickstarteri projekti, mis hõlmab kõiki edu saavutamiseks vajalikke tahke. Autorite idee on lihtne, kuid nutikas ja tekitab isegi kerget kadedust, sest sellise mõtte peale oleksid vabalt võinud tulla ju ka sina. Projektitutvustusele lisatud rohkete piltide ja videote põhjal võib öelda, et pakutav toode on praktiline ja ilus vaadata. Toetajate preemiasüsteem on mitmekesine ja arusaadav. Hoogne videolõik – Kickstarteris kohustuslik – on vaimukas, informatiivne ja selge sõnumiga. Ja mis kõige olulisem, see kannab endas Kickstarteri põhisõnumit: sinu võimuses on muuta suurepärane idee reaalsuseks, sa võid olla idee kaasteostaja.

Ülalnimetatu ongi Kickstarteris kätt proovivate lauamänguloojate põhieesmärk – veenda võimalikke mängijad selles, et su projekt on väärt nende tähelepanu, raha ja aega, et seda on mõtet toetada. Lauamängude valdkonnas tundub piisava hulga toetajate kokku kogumine iseäranis keeruline. Vahend jalgratta elektriliseks muutmiseks ja isekastvad lillepotid erinevad lauamängudest olulisel määral, sest viimaste turuletoomisel on pikka aega järgitud traditsioone. Lauamänguturg on üüratu, lauamängukogukond kirjeldamatult kirju ning tarbijate harjumused väga erinevad.

Sellegipoolest on Kickstarter sõltumatute lauamänguloojate ja väiksemate kirjastuste paradiis. Ühisrahastusplatvorm annab vabaduse ja võimaldab teoks teha väga erinevaid ideid. Varem on sageli olnud takistuseks suurtootjad, sest mängude kirjastamine ja turustamine on suuresti sõltunud neist. Su loodud mäng nägi ilmavalgust vaid juhul, kui see meeldis mõnele kirjastajale. Või kui katsid kõrged tootmiskulud oma taskust. Seetõttu tuli isegi pärast suurepärase idee väljapakkumist endalt küsida, mis saab siis, kui see ei tasu ära. Sellised kõhklused ja kahtlused võivad saada saatuslikuks ka suurimatele meistriteostele.

„Frosthaven“ on Kickstarteris enim rahalist toetust kogunud lauamäng (ligi 13 miljonit dollarit).

Kickstarteri abil saab see küsimus vastuse enne, kui sul on muretsemiseks põhjust. Loo mäng, valmista ette tutvustuskampaania, esitle mängu tulevastele mängijatele ning nemad ütlevad sulle rahalise toetuse vahendusel, kas su loomingul on edulootust. Kui su idee tundub neile põnev, koguneb kokku selle teoks tegemiseks vajalik rahahulk. Kui ideel pole jumet …

Kõige olulisem pole siiski raha. Oleme selles artiklis mitu korda maininud, et igaühel on võimalik platvormil esitletud ideid toetada ja saada sel moel nende kaasteostajaks. Kickstarter on oluliselt mõjutanud mängude arendustööd ning levitamist. Järjest vähem tehakse klassikalist reklaami ning järjest enam tegeletakse otsesuhtlusega. Stefan Werning, kes uurib Kickstarteri mõju lauamängudele, räägib mängu ja selle toetajate vahelisest suhtest. Projekti toetajad saavad tunda end kaasautoritena ja toetada samal ajal ka arendajat, keda ja kelle ideed nad usuvad. Tänu sellele on võimalik teha mitu edukat kampaaniat järjest – toetajatele tuttav autor kogub aja jooksul kuulsust ja tema ümber tekib väiksem või suurem kogukond.

Varasematest edulugudest ja suurtootjate kampaaniatest (suurtootjad tulevad üha julgemalt ja sagedamini oma ideedega Kickstarterisse) võidavad kõik. Kohalemeelitatud rahvahulga tähelepanust saavad osa ka väikesed tegijad. Miljoneid dollareid toetust kogunud lauamängude „Exploding Kittens“ ja „Rising Sun“ kõrval on ellu viidud ka palju väiksemaid projekte, mille autorid on vajanud vaid mõnda tuhandet dollarit. Julgelt võib öelda, et Kickstarterita oleksid need ideed jäänud autorite märkmikesse või sahtlitesse. Ehk poleks meil sel juhul nii palju uusi lauamänge ja mängude kvaliteet poleks nii kõrge kui praegu.

Lauamängu „Exploding Kittens“ saatis 2015. aastal Kickstarteris uskumatu edu. Mängu toetati kokku 9 miljoni dollariga ja see on praguseni üks Kickstarteri enimtoetatud lauamänge.

Peagi leiate Kickstarterist ka BRAIN GAMESi! Juba kohe-kohe kutsume teid toetama lauamängu „ICECOOL“ autorite uut mängu, mis lennutab teie abiga nipsumängud uutesse kõrgustesse. Ootame juba pikisilmi mängu „IRON FOREST“ kampaania algust (8.veebruar), et tutvustada teile meie uut mängu: kogukat mängukarpi, mis muutub nipsust kahekorruseliseks mängulauaks, erinevad stsenaariumeid, ainulaadseid kujukesi (miniatuure), kujukeste lennutajat ja kaunist kujundust. Veelgi enam ootame, et saaksime mängu koos teiega mängida!

 Uuri mängu „IRON FOREST“ kohta lähemalt siit ning jälgi mängu kampaaniat Kickstarteri lehel. Et sul midagi kahe silma vahele ei jääks, liitu „Iron Foresti“ Kickstarteri kampaania avasündmusega meie Facebooki lehel.

Kokkuvõtteks võib öelda, et Kickstarter on muutnud lauamängude kirjastamise reegleid. Tänu Kickstarterile on saanud turule tulla ka väikesed mänguarendajad. Lauamängude mängijatel on suurem sõnaõigus, muutunud on nii lauamängud kui ootused nende kvaliteedile.