Tootegrupid

"EXIT: MÄNG" arvustus põgenemistoa loojalt

04.02.2022

Tekst: Kristaps Auzāns

Inimesena, kes on kogenud paljusid põgenemistube ning lisaks neid ka ise loonud*, olin tükk aega "EXIT: mäng" suhtes väga skeptiline. Põgenemistubades on palju füüsilisi mõistatusi, mis oln lihtsalt hämmastavad - neis võib leida lasereid, magneteid, raskusi, salajasi uksi ja tubasid! Ning arvasin, et kui see kõik panna väiksesse raamatusse ja paarikümnesse kaarti, läheb palju kaduma. Isegi 2017. aastal võidetud “Kennerspiel des Jahres” auhind ei suutnud mind veenda. Ma isegi ei vaadanud selle mängu suunas enne kui sain selle sünnipäevakingiks.

Püüan seda mängu hinnata sellest vaatenurgast, kas see mäng on kõike seda väärt. See arvustus ei sisalda spoilereid!

*kirjandustemaatilised põgenemistoad Riias "Ziedonise tuba" ja "Pīci värsid"

Teema

Mäng säilitab traditsioonilise põgenemistoa teema. Mängijad on kuhugi kinni jäänud ja neil on vaja mingist konkreetsest kohast välja saada. Olen mänginud versioone, milles on vaja põgeneda mahajäetud metsamajast, vaarao hauakambrist või unustatud saarelt.

Mäng sisaldab väikest temaatilist raamatut, millel on illustratsioonid kõigist mänguruumidest, samuti ka hunnik ülesandeid. Näiteks unustatud saare versioonis on kogu raamat laeva päeviku vormis, mahajäetud metsamajas märkmiku kujul. Hindan nende raamatute loomise stiili, sest igal teemal on väga erinev ja integreeritud kujundus ning on suureks väljakutseks peita loogikamõistatusi nii põnevasse kui teemale vastavasse vormi. 

Mängu komponendid

See on üks mänge, kus kvaliteetsed komponendid ei ole prioriteediks, sest mängupäevik rebitakse ja lõigatakse teinekord juba esimeste minutitega tükkideks ning pärast mängimist saab selle vaid vanapaberina ümber töödelda. Saab muide mängida ka komponente kahjustamata, see aga eeldab lisatööd eraldi paberi kaasamise ja kirjutamise näol või kujutlusvõime rakendamist ettekujutades, mis saaks kui lõikaksin siit või sealt. See lahendus ei sobi kõigile, aga annab võimaluse mäng tervena edasi kinkida.

Olen kohanud mõndasid jooniseid, kus mind häirib teksti ja piltide suurus. Mitmekesi mängides on sageli raske näha, mis toimub laua teises otsas ning samuti võib juhtuda, et väikesele kaardile on joonistatud palju pisikesi ja olulisi detaile. Aga omavahel sõbralikult komponente jagades ja hea silmanägemisega pole ka see segavaks faktoriks. Kõige mõnusam on aga mängida kahekesi, nii näevad mõlemad vihjeid mugavalt ja ootamiseta.

Mehaanika

Mängusarja “EXIT: mäng” põhimehaanikaks on järjestikused mõistatused, mida tuleb ruumist välja saamiseks ükshaaval lahendada. Tavaliselt on mängijatel mitu vihjet, mis mõne mõistatuse jaoks on piisav, kuid mõne jaoks jääb väheseks. Mäng koosneb 10 sellisest mõistatusest ja pärast iga lahendust saad lisakaardid vihjetega, mis aitavad järgmiste ülesannete lahendamisel. 

Mehaanika, mis võimaldab kontrollida, kas mängijad on ülesande jaoks õige lahenduse leidnud, on välja töötatud suurepäraselt ja on väga elegantne. Iga mäng sisaldab suurt ketast, mida saab konkreetsete numbrite saamiseks pöörata. Seejärel viivad numbrid kaartideni, mis näitavad, kas olete õigel teel. Esialgu kartsime, et valesti numbreid sisestades rikume mängu enda jaoks ära. Aga räägin enda kogemusest, kui ütlen, et mõnikord takerdudes proovisime erinevaid hullumeelseid teooriaid, mis alati viisid meid sõnumini, et oleme valel teel.

On väga tore, et mäng ei karista mängimise tempo eest. Sellel on küll hindamissüsteem, milles antakse punkte kiirema lõpetamise ja kasutatud vihjete hulga eest. Mängijatele on see mäng aga seiklus, nii et kui teil on lõbus, pole vahet, kas saate kõrge punktisumma põgenedes 40 minutiga või mängite 4 tundi. 

Korduvmängimise võimalus

Pole! Pärast igat mängu on palju kaarte katki rebitud või täis markeeritud. Raamatust rääkimata. Kui olete keegi, kelle jaoks mängukomponentide lõikumine ja nendele joonistamine pole aksepteeritav, siis see mäng ei ole teile. Kuid see siiski ei peaks takistama teil seda mängu ostmast. Ühte ja samasse päris põgenemistuppa sa ju samuti kaks korda ei läheks, kuna kõik mõistatused on teada. Brain Gamesi kauplustes maksab üks mäng umbes 15 eurot ja meile andis see kaks imelist tundi oma sõpradega. Lisaks on see suurepärane idee kingituseks, eriti kuna kaasneb lootus, et saate ka ise selles seikluses osaleda. 

Tulemus

Mulle meeldib “EXIT: mäng” rohkem, kui olin oodanud. Hea meelega jätkan uute mängude ja lugudega tutvumist. Minu arvates ei asenda see mäng päris põgenemistubasid, milles tuleb ruumis füüsiliselt kohal olla ja kõike oma nahal kogeda. Küll on see aga sõpradega lõbusalt veedetud aeg ja tasub vähemalt korra proovida, et näha, kas mäng on teie masti. Annan sellele hindeks 7 punkti 10st.